Black friday delar konsumenterna

Black friday är den stora shoppingdagen då otroligt många människor gör många bra kap – och finner många julklappar. Men det finns även dem som är mer skeptiska och avskyr vad shoppingdagen står för: konsumtion.

6646997-black-friday-just-ahead-green-road-sign-and-cloudsBlack friday uppkom i USA fr länge sedan och markera att nu börjar julshoppingen och med det bättre tider för alla butiker. Varför den heter svart, eller black, är för att butikernas röda minussiffror vänder i takt med julshoppingen till svarta vinstsiffror. Nu finns det även något som heter cyber monday, och är näthandelns dag på måndagen efter den svarta fredagen. Men, de flesta butikerna har även bra erbjudande online även på fredagen.

Ökning med 135 %

I Ehandel går det att läsa att näthandeln i Storbritannien ökade med hela 135 % under den svarta fredagen om man jämför med föregående år. Och vad man spår så kommer shoppingen bli ännu mer extrem detta år. Dock finns det vissa som inte alls gillar denna dag och menar på att vi konsumerar saker som vi egentligen inte hade tänkt. Men, bara man vet vad man vill ha och är bestämd så kan man göra stora klipp – vilket är något som många satsar på.

Ökning i Sverige

I Sverige kan man även se att det skett en stor ökning och man väntar sig även att detta år kommer bli ett rekordår. Dagenshandel.se skriver följande och citerar Lene Oen:

”Black Friday har utvecklats till att bli vår i särklass viktigaste handelsdag och vi förväntar oss en omsättning 20 gånger högre än en normal handelsdag. Därför blir jag inte förvånad när jag hör att över hälften av alla svenskar svarar att de vet vad Black Friday är.”